Elanders problem är strukturella

Tryckeriet Elanders har problem. Företaget har historiskt tjänat lejonparten av sina pengar på att göra tryckta bruksanvisningar åt kunder som Electrolux och Sony Ericsson.

Numera finns en stor del av den här informationen istället online. Med stora fasta kostnader blir ett bolag mycket volymkänsligt – teknologiskiftet behöver inte vara fulländat för att ett företag som Elanders ska få stora problem.

Resultatet har inte låtit vänta på sig: stora förluster, ägare i konflikt med varandra och nyemissioner…

Vi ett första ögonkast på bolagets aktiekurs under 2000-talet får man känslan av att det var finanskrisen som skapade problemen och att bolaget har följt svängningarna vi sett över åren.

Det är dock när tidvattnet vänder som det blir uppenbart vem som simmat utan badbyxor och de strukturella problemen brukar ofta kvarstå när ekonomin väl vänder, vilket också indikeras av de senaste årens utveckling.

Det blir spännande att följa företaget de kommande åren. Det är tydligt att Elanders har en del utmaningar framför sig.


You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.
You can leave a response, or create a trackback from your own site.

There are no comments yet, be the first to say something


Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>