När digitaliseringen inte förstör företag

Ett genomgående tema på den här bloggen är hur digital teknik skapar industriell turbulens och slår undan fötterna för etablerade företag. Det finns dock undantag och historiskt har många bolag växt tack vare digitaliseringen. Vad karakteriserar dessa?

Ofta har dessa bolag kunnat använda den digitala tekniken för att skapa nya marknader snarare än att konkurrera inom befintliga strukturer. Det gäller exempelvis Doro (mobiltelefoner riktade till seniorer) och Nintendo Wii (TV-spel för hela familjen). I det lite längre perspektivet har dock även dessa nya marknader ofta förvandlats till röda oceaner, vilket i sin tur tvingat företag att återigen leta efter nya marknader.

Nedan ett exempel på hur Sony kunde skapa en ny marknad med hjälp av transistorradion.


You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.
You can leave a response, or create a trackback from your own site.

One Response to “När digitaliseringen inte förstör företag”



Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>