Onoffs konkurs och det digitala priskriget

För ett tag sedan blev det klart att elektronikkedjan Onoff begärs i konkurs. Vikande försäljning under en längre tid som en följd av tilltagande konkurrens uppges vara orsaken.

Redan innan Media Markts inträde präglades branschen av överetablering och priskonkurrens. När en så stor aktör ger sig in på marknaden och säljer under inköpspris, investerar i massiva kampanjer och bestämmer sig för att gå med förlust under en tid blir det i praktiken omöjligt för en mindre spelare som Onoff att överleva.

Generellt sett är marginalerna tunna inom detaljhandeln och inom sällanköpsvaror. Stordriftsfördelar och stenhård lagerkontroll blir enda vägen till en ofta minimal lönsamhet. Hemelektronik är en särskilt tuff bransch – det ständiga prisfallet innebär i förlängningen att lager måste omsättas mycket snabbt för att dess värde inte skall brinna upp. Elektronik som ligger på lager blir snabbt värdelöst skrot, konsekvensen blir ständiga reor och kostsamma annonskampanjer där alla konkurrerar med självmordsbetingade priser.

Onoff är inte det enda företaget med problem. Efter några år av tillväxt drabbades näthandelsbolaget Netonnet av marginalpress och försökte istället ge sig in på den tyska marknaden. Detta visade sig vara ett rejält klavertramp då priskonkurrensen knappast är lägre i Tyskland. I slutändan köptes bolaget av Siba.

Givet att stordrift tycks vara vägen till överlevnad borde nästa aktör att resignera vara Siba eller Expert. Elgiganten och Media Markt kan med all sannoliket klara av en längre tid av blodförluster. Det finns inga vinnare i priskrig, förutom konsumenterna förstås…


You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.
You can leave a response, or create a trackback from your own site.

There are no comments yet, be the first to say something


Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>