Informationstillväxten fortsätter

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet kommer mängden tillgänglig information vara 50 procent högre år 2011 än år 2010. Denna mängd motsvarar innehållet på 200 miljarder HD-inspelade filmer som tillsammans kräver 47 miljoner år av filmtittande dygnet runt för att konsumeras.

75 procent av all information skapas av privatpersoner, företag och myndigheter står för resten. Vidare har kostnaden för att lagra information minskat till en sjättedel av vad den var 2005.

Dessa trender innebär i praktiken att de allra flesta som försöker tjäna pengar på information har eller kommer att få problem. En utbudskurva som skuttar ner motsvarande 50 procent från redan abnormt låga nivåer medför att jämviktspriset klättrar allt närmare den absoluta nollpunkten.

Detta i kombination med amatöriseringen av media leder uppenbart till att de företag som befinner sig i informationsbranschen ligger illa till om de inte gör någonting drastiskt.


You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.
You can leave a response, or create a trackback from your own site.

3 Responses to “Informationstillväxten fortsätter”


  • Kommentar from Henrik

    Fast torde inte medias roll som sållare och filter bli än viktigare ju mer information som finns att tillgå? Är det inte i den rollen som (tryckt)media misslyckats?

    • Kommentar from christiansandstrom

      Artikeln jag refererade till indikerar någonstans att detta kan vara fallet. Filtreringen blir ju viktigare, men jag ser inte på vilket sätt Print Media är bättre lämpade för detta än nätet…?

  • Kommentar from Henrik

    Ah, ok. Jag såg ingen pekare till artikeln, men den kanske bara fanns i tryck. Vilket förstås gör din poäng ännu tydligare, och aningens ironisk.

    Jag tror inte heller att tryckt media per definition är bättre sorterare, däremot så gissar jag på att gammelmedia fortfarande står för lejonparten av fulltidsfiltrarna (aka journalister), oavsett om deras verksamhet är off eller online. Och det kanske är i den rollen man ska se förklaringen till deras kris?


Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>