Åtvidabergs FF upp i Allsvenskan igen, på 60-talet var detta ett proffslag eftersom man sponsrades av FACIT.

Så har ÅFF gått upp i Allsvenskan igen. Fotbollen har länge varit stark i Åtvidaberg, mycket tack vare Facit, som under en längre tid mer än bara sponsrade fotbollen. Flera spelare hade lön från Facit, men fick träna hela dagarna och var därmed fotbollsproffs. Tack vare detta stöd kunde ÅFF klättra uppåt i divisionerna och så småningom ta guld i Allsvenskan i början av 70-talet. När Facit gick omkull fick även ÅFF problem.

Historien berättas i bildspelet nedan.

Den som förstår historien kan också förstå framtiden

I föregående inlägg återgavs några citat som illustrerar hur svårt det är att se in i framtiden och förstå vilka teknologier som kommer att slå igenom samt vilka implikationer detta får. Samtidigt finns det exempel på hur personer med ett stort historiskt kunnande kan se in i framtiden och förstå effekterna av ny teknik.

I citatet nedan jämför James M. Utterback vid MIT kamera- och filmbranschen med 1800-talets isindustri i USA. På den tiden det inte fanns teknik för kylning eller isproduktion skar man ut stora isblock på kyligare platser, isolerade dessa med sågspån och transporterade isen till varmare breddgrader. En stor och komplex arbetsprocess som blev helt värdelös så snart is kunde produceras industriellt och senare med hjälp av frysar. Ungefär som produktionen av film innan fotografin digitaliserades.

Utterbacks citat nedan ger en utmärkt illustration av hur kunskap om historien gör det möjligt att bättre förstå samtida trender och förändringar.

”As of 1993, the future of Sony’s new image-producing technology is not clear. It may be a technology with only a few special applications; but then, it may become the way people take pictures in the future – which raises the question of how the massive industry based on photosensitive film will respond. The multibillion dollar industry of Kodak, Fuji Film, docens of camera makers, and tens of thousands of independent film processors around the world may be in the same situation as the nineteenth-century harvested ice industry.”
// Utterback 1994, p. 181

Några citat om innovationer och framtiden

“Heavier than air flying machines are impossible”
Lord Kelvin, President of the Royal Society, 1885.

“Everything that can be invented has been invented.”
Charles H. Duell, Director of the US Patent Office, 1899.

“Who the hell wants to hear actors talk?”
Harry Warner, Warner Brothers, 1927.

“There is a world market for maybe five computers.”
Thomas Watson, Chairman of IBM, 1943.

Vad sade analytikerna om Polaroid åren innan företaget gick i konkurs?

”Based on the current trajectory of these new product launches, it’s becoming clear that Polaroid is poised to deliver solid revenue growth over the next several years.”
Prudential, juli 1999

“We are upgrading Polaroid to Outperform from Neutral based on the company’s new product performance…”
Morgan Stanley, januari 2000, mindre än två år innan företaget går I konkurs!

”Digital is nothing but net for Polaroid… we continue to believe that instant is less susceptible to digital inroads, as the demographic profile of the typical instant camera user is significantly biased toward low-income users.
CSFB, februari 1998

Ipod nano och hypandet av ny teknik

Det tycks vara fler än jag som anser att Apples Ipod nano med touchscreen är en ganska vansinnig konstruktion.

Som länken ovan påpekar vill människor kunna byta låt utan att kunna titta på sin MP3-spelare, detta går dock inte med en touchscreen. Tekniken har en mängd andra störande effekter, på ett skakigt tåg slår man i skärmen med fingret utan avsikt, vid träning blir man svettig och då funkar den knappt.

Vi människor har en sällsam förmåga att hypa upp ny teknologi och använda den i precis alla sammanhang utan att fråga oss om den faktiskt adderar något värde. Apple har blivit kända för att kunna hantera den här problematiken och använda teknik för att skapa kundvärde. Den här gången har man dock hamnat helt fel.

Nedan några historiska exempel på hur ny teknik använts utan att fylla någon egentlig funktion. Vem minns väl inte alla smaklösa Wordarts som florerade under sent 90-tal? Eller de skrikande starka färgerna som präglade tryckts media under 80-talet? När färgtidningar och teknik kopplad till layout och tryckning blev allt vanligare på 80-talet missbrukades den på ett sällsamt vis i exempelvis ungdomstidningen OKEJ…

Enligt svensk bokhandel har försäljningen av böcker gått ner med 5 procent i år.

Bokhandlarna har problem, mycket på grund av att e-böcker håller på att ta över. Behovet av en fysisk butik med personal- och lokalkostnader minskar. För att hantera en minskande försäljning av böcker behöver bokhandlarna hitta andra sätt att tjäna pengar, kaféverksamhet är förmodligen en sådan lösning.

Nej, det var inte bättre förr.

Nokia hade en smartphone-prototyp redan 2004. Ledningen dödade projektet (och företaget?).

Kolla in följande länk.

Metros upplaga ökar – i en värld där priset på information går mot noll är företaget bättre positionerat än andra dagstidningar.

Kodaks börsvärde toppade på $31bn 1997. Idag värderas företaget till $210m. Ett fall på 99,3 procent.

2 Comments