Informationstillväxten fortsätter

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet kommer mängden tillgänglig information vara 50 procent högre år 2011 än år 2010. Denna mängd motsvarar innehållet på 200 miljarder HD-inspelade filmer som tillsammans kräver 47 miljoner år av filmtittande dygnet runt för att konsumeras.

75 procent av all information skapas av privatpersoner, företag och myndigheter står för resten. Vidare har kostnaden för att lagra information minskat till en sjättedel av vad den var 2005.

Dessa trender innebär i praktiken att de allra flesta som försöker tjäna pengar på information har eller kommer att få problem. En utbudskurva som skuttar ner motsvarande 50 procent från redan abnormt låga nivåer medför att jämviktspriset klättrar allt närmare den absoluta nollpunkten.

Detta i kombination med amatöriseringen av media leder uppenbart till att de företag som befinner sig i informationsbranschen ligger illa till om de inte gör någonting drastiskt.

Blackberry och Nokia mot avgrunden

Jag har skrivit en del tidigare om Nokia och hur bolaget tappar mark. På andra sidan Atlanten har Research in Motion med dess flaggskepp Blackberry börjat gå samma öde tillmötes.

Läs den här texten (tack till Martin Gren för tipset).